söndag 3 november 2013

Landsmötesförberedelser

Idag har jag ägnat dagen åt att sortera tankar och erfarenheter efter studieresan den förlupna veckan. Frankrike och England har olika tradition och kultur på många områden, inte minst inom försvarsområdet. Att hitta röda trådar i alla föreläsares genomgångar går, men det är inte lätt. Samverkan var dock nyckelordet hos alla, och det låter betryggande.

Djävulen ligger som vanligt i detaljerna. Ska det standardiseras och produceras inom  försvarsindustrin, så vill alla länder ha mer än ett ord med i laget.

Förberedelser inför kommande vecka har också tagit sin beskärda del av dagen.

Nästa vecka kommer jag ansvara för två seminarier och ett antal möten.
Bland annat kan nämnas ”Fredsprocessen i Colombia” och möten mellan vårt kärnvapennätverk i Riksdagen och UD. Ett möte med vår försvarsindustri är jag också inbokad på i slutet av veckan.

Under eftermiddagen har jag ägnat mig åt att läsa på handlingarna inför vårt landsmöte, som går av stapeln om två veckor.

Ombud och övriga intresserade samlades för att under några timmar gå igenom de motioner som sågs som särskilt viktiga och för att förbereda vem som går upp i talarstolen under dessa ämnesområden. Motionsrekord slogs det, även inför detta landsmöte.

Det är fascinerande att se hur många möjligheter till förbättring i samhället som våra folkpartister ser. Nu återstår "bara" att besluta om dem på landsmötet och sedan få mandat att genomföra dem.

Inga kommentarer: