onsdag 16 oktober 2013

Debattdag

Dagen bjuder på smått och gott.

Först ut är partiledardebatten, som kommer att bli intressant.

Ju närmre vi kommer valåret, desto tydligare blir uttalanden kring våra olika politiska ståndpunkter, vilket borde underlätta för väljarna att ta ställning.

Alldeles säkert kommer också synpunkter på riksdagens budgetregler att märkas i debatten, med tanke på samarbetet mellan de rödgröna och Sverigedemokraternas och deras inställning till att rycka ur vissa bitar ur budgetpropositionen och därmed skaka om grunden i den överenskommelse som finns till för att trygga ett stabilt ramverk.

Därefter är det möte med några av de Latinamerikanska ambassadörerna för ett starta planeringen av nästa år Latinamerikadag i Riksdagen. En dag som har till syfte att stärka relationerna mellan oss och främja såväl MR-frågor och demokrati, som handel och näringsliv.

Efter lunch fortsätter sedan den Allmänpolitiska debatten, där jag går upp i
Ämnet ”Kränkande särbehandling i arbetslivet – Vuxenmobbning”.
Ett område som har engagerat mig i många år och som kan läsas mer om i tidigare bloginlägg

För de som vill se debatterna, så går visas det större delen av dagen i SVT2 samt på webben på www.riksdagen.se.

För övrig kan jag inte låta bli att le en smula när jag läser dagens Svenska Dagbladet som hävdar att Kina är på väg att axla ledarrollen i Universum.

Shén Zhōu var namnet på den farkost som sände upp den första kinesiske taikonauten för tio år sedan och nu firas det i Kina. Men att påstå att närområdet i vårt solsystem är Universum, är som att säga att den som kan ro en eka i Simsjön, utanför Skövde, har herravälde över världshaven.

1 kommentar:

Gun Nilsson sa...

Hej Christer.
Har precis lyssnat på din inlägg om kränkningar i arbetslivet, via SVT Forum. Det är oerhört viktigt att detta ämne kommer fram i ljuset.
Däremot vill jag göra dig uppmärksam på, att det redan finns nerskrivna planer på/ om mobbing i skola såväl som i arbetslivet. Dessa nerskrivna planer gör dock ingen som helst nytta, när de inte efterlevs i handling.
Jag har själv varit utsatt för mobbing på min tidigare arbetsplats, där mina chefer inte gjorde någonting - tvärtom gjorde deras ointresse, förnekelse och bristande förståelse vad deras deras eget beteende gör, allt mycket värre för min del!

Så se till att de planer mot mobbing som redan i pärmar på de flesta finns arbetsplatser, inte blir till dammsamlande lik i hyllorna! Se till att planerna omsätts i praktisk handling istället!
Mvh Gun Nilsson, fd fritidspedagog