tisdag 15 oktober 2013

En vanlig tisdag

Idag är det möte med utrikesutskottet. Förutom budgetramarna, möter vi ISP:s nye generaldirektör, som informerar om krigsmaterielexport.

ISP, Inspektionen för strategiska produkter, som har i uppdrag att arbeta med kontroll och tillsyn av försvarsmateriel och produkter med dubbla användningsområden, att hantera vissa typer av riktade sanktioner samt att vara nationell myndighet för kemvapenkonventionen, den konvention som förbjuder användandet (även produktion och lagring) av kemvapen.

Extra intressant med kemvapendelen nu, med tanke på den pågående aktionen i Syrien, samt att Nobels fredspris i år tilldelas OPCW - Organisationen för förbud mot kemiska vapen, för sina insatser inom området.

Den allmänpolitiska debatten startade igår och pågår i tre dagar. Där får ledamöterna tillfälle att tala i valfritt ämne. Jag kommer att hålla mitt anförande i morgon/onsdag, efter partiledardebatten och då prata om ”Kränkande särbehandling i arbetslivet – Vuxenmobbning”

Senare idag kommer jag att möta en representant för Evangeliska Frikyrkans som för en tid sedan sände mig en rapport med den intressanta titeln ”Tillsammans gör vi världen lite bättre”

Skriften berättar om hur de i en mängd olika projekt runtom i världen arbetar för bättre utbildning för unga, stöd vid bekämpande av missbruk och mat åt hungrig.

Jag ser fram emot ett intressant samtal.

Därefter vidtar det på tisdagar sedvanliga riksdagsgruppsmötet, med information från partiledare, ministrar och utskott samt politiska diskussioner.

Inga kommentarer: