fredag 18 oktober 2013

Konsumenträtt

Att i lugn och ro kunna studera villkor och priser inför ett köp, tillhör grundläggande rättigheter man normalt har som konsument.

I dag blev jag upplyst av Viasat, att så är det inte alls.

Vid telefonsamtalet överöste försäljaren mig med såväl teknisk information, som priser och villkor, men mest av allt av de fördelar det skulle bära med sig att säga JA, i telefonluren.

När jag lät intresserad, men bad att få villkoren hemsända, för att kunna studera dessa i lugn och ro innan jag bestämde mig, fick jag svaret att det går inte alls.

Först måste jag säga JA för att teckna ett avtal.

Alltså: För att få avtalstexten för närmare studium, innan jag bestämmer mig, måste jag alltså först bestämma mig för att teckna avtalet.

Låter det snurrigt?

Jag håller nu på att plita ned en fråga till vår konsumentminister, för att höra hennes syn på hur vi kan stoppa dylika tokigheter.

Jag har även, idag på morgonen, blivit intervjuad av Radio Skaraborg angående en motion jag skrev för några år sedan kring märkning av livsmedel.

I påsar med namn som ”pizzamix” och ”gratängmix” säljs blandningar där det mesta är billig fettråvara. Påsarna är förvillande lika äkta riven ost. Men större delen av innehållet är en råvara som främst består av vegetabiliskt fett. Tillverkarna kallar råvaran för ”analog ost”.

Denna blandas sedan med riktig ost, ofta i förhållandet 70 procent icke-ost och resten ost, enligt en tidning som då rapporterade om fusket.

Enligt gällande regler får det inte stå ”ost” på förpackningen, men i  övrigt görs påsarna förvillande lika dem med riktig riven ost.

Det är uppenbart att man försöker invagga kunderna i föreställningen att det är riktig ost i förpackningarna.

Konsumentfrågor är viktiga.
Man ska inte bli vilseledd eller lurad när man handlar
För livsmedel gäller ju också att man måste få veta vad man stoppar i sig.

Inga kommentarer: