Resan från Victor Hugo
till Varenne innebär att åka med tre olika linjer.
Två av dessa linjer är
helautomatiska, dvs förarlösa, med perrongdörrar som endast öppnas vid på- och
avstigning. Minskade olycksrisker i form av personer som ramlar ned på spåret
alltså.
Dagen startade med ett
möte på ambassaden med Académie de l´Air et de l´Espace – Franska flyg- och
rymdakademien.
Det var en mycket
intressant föredragning om behovet av att i framtiden arbeta mer tillsammans - Together tomorrow. Att
utveckla flygplan och annan tung försvarsmateriel är dyrt. Om var och en gör
det de är bäst på och tillsammans, så blir resultatet både effektivare och
billigare.
Sen var naturligtvis innebörden
i föredragningen att Frankrike var bäst lämpade att ta hand om det samlade
greppet kring utvecklingen. Nå, det förtar ju inte andemeningen – att arbeta
tillsammans.
Eftermiddagen
tillbringades med representanter för det franska flygvapnet, som i olika
dragningar visade på både det franska flygvapnets effektivitet, men också
utmaningar.
Besparingskrav tvingade
dem att bli mer effektiva, men till en lägre budget. Diskussionerna känns igen.
En del av tiden ägnades
också åt framtida utveckling av UAV:er –förarlösa plan, eller RPA –Remoted Pilot
Aircrafts, som de föredrog att kalla dem. Planen är ju inte förarlösa, även om
de navigeras på distans.
En viktig del av
fördragningen handlade också behovet av att koppla ihop information. Alla
enheter, i luft, till sjöss och på land, måste i en framtid vara
informationsihopkopplade.
De som inte är det,
förlorar. Samband kommer att spela en allt viktigare roll.
Nu gemensam middag med
flygvapnet – i morgon tar vi tåget till London för att få motsvarande
information.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar